30 Наурыз

Бүгінгі таңда Қазақстанда ішкі нарыққа жеткізілетін мұнай бағасын жасырын реттеу жұмыс істейді, хабарлайды inbusiness.kz

Мұнай және мұнай өнімдері нарығының негізгі қатысушылары тігінен интеграцияланған екі компания болып табылады. Бұл СNPC және "ҚазМұнайГаз", олар ішкі нарыққа жеткізілетін мұнайдың 80% өндіреді, үш ірі МӨЗ және ЖМҚС негізгі бөлшек сауда желілеріне ие. ҚР Бәсекелестікті қорғау және дамыту агенттігі төрағасының бірінші орынбасары Рустам Ахметов ОКҚ брифингінде атап өткендей, олардың арасында бәсекелестік жоқ.

"Бөлшек саудада екі компания да нарықтағы ағымдағы бағаларға немесе іс жүзінде белгіленген бағаларға назар аударады. Ішкі нарыққа жеткізілетін мұнай бағасын жасырын реттеу қолданылады. Ішкі нарыққа жеткізу үшін іріктеп алынатын мұнай көлемі қандай да бір өлшемдерді қолданбай айқындалады"., – отметил представитель агентства.

Бұдан басқа, көтерме сауда нарығында екі негізгі мұнай жеткізуші – давальци жұмыс істейді: Petrosun ЖШС және "ҚазМұнайГаз "ҰК"АҚ. Егер соңғысы 100% мемлекеттік компания болса, онда Petrosun ЖШС – нің 50% - ы СNPC-ге, ал қалған жартысы-жеке компанияға тиесілі.

"11 млн тонна мұнай өнімдерінің үштен екісі тікелей бөлшек сауда желілеріне, үштен бірі, әдетте, ешқандай инфрақұрылымы жоқ қайталама көтерме сауда жеткізушілеріне сатылады. Қазақстандық отын қауымдастығының деректері бойынша, СNPC немесе "ҚазМұнайГаз" тобына кірмейтін тәуелсіз ЖМҚС желілері делдалдардан мұнай өнімдерінің жетіспейтін көлемін алады: "Гелиос" – 65%, Газпром Нефть-Қазақстан – 80%, ұсақ желілер – 90% дейін. Осылайша, мұнай өнімдері нарығында делдалдардың екі буыны жұмыс істейді-мұнай жеткізушілер (Petrosun және "ҚазМұнайГаз" алыс-берістері) және көтерме жеткізушілер, әдетте, олармен үлестес және инфрақұрылымы жоқ. Соңғы сілтеме артық", – отметил Рустам Ахметов.

Бұл ретте мұнай берушілердің маржиналдылығы 30% – ға, ал үлестес делдалдар-10-15% - ға жетеді. Өз кезегінде МӨЗ-де мұнай өңдеудің бірыңғай технологиялық циклын ұсақтау тәжірибесі қалыптасты. АМӨЗ – де газ сақтау паркі, Павлодар МХЗ-да мұнай өнімдерін байыту және тасымалдау инфрақұрылымы іске асырылды. Олардың жалпы технологиялық циклден шығарылған қызметтері мұнай өнімінің құнын арттырады.

"Бөлшек сауда нарығында екі негізгі желі бар – Petro Retail (бұрынғы" ҚазМұнайГаз"), Sinooil нарықтағы негізгі үлеске ие. Sinooil тікелей өзінің үлестес Petrosun компаниясынан, Petro Retail – осы желінің бұрынғы меншік иесі – "Қазмұнайгаздан"көлемдерді сатып алады. Қалған желілер мен ұсақ АЖҚС көлемінің кемінде үштен бірін делдалдардан сатып алады", – резюмировал Рустам Ахметов.

Не ұсынылады. Біріншіден, мұнай бағаларын және оны ішкі нарыққа жеткізу көлемдерін мемлекеттік реттеуді енгізу, бұл осы нарықтағы бәсекелестікті дамытудың және оны монополиясыздандырудың және нарықта ашық баға белгілеудің алғашқы кезеңдерінде бағалардың тұрақтылығын қамтамасыз етуге тиіс. Екіншіден, бірінші кезеңде биржада тәуелсіз компаниялар өндіретін 5-10% көлемінде мұнай сату және мұнай өнімдерінің биржалық сауда-саттығын 30% - ға дейін ұлғайту. Үшіншісі-нарықтың қолданыстағы құрылымынан көтерме жеткізушілер тұлғасындағы артық делдалдық буынды алып тастау.