Үшін мұнай бағасын реттеуді енгізу
ҚР-да ішкі нарықты қалайды
Бәсекелестікті қорғау және дамыту агенттігі мұнай бағасын және оны ішкі нарыққа жеткізу көлемін мемлекеттік реттеуді енгізуді ұсынады. Бұл туралы ҚР Премьер-Министрі Серік Жұманғарин Мәжілістегі "ҚР негізгі тауар нарықтарын монополиясыздандыру шаралары туралы" дөңгелек үстелде айтты, деп хабарлайды іскерлік ақпарат орталығының тілшісі. Kapital.kz ведомствоның баспасөз қызметіне сілтеме жасай отырып. Kapital.kz .
Ол мұнай және мұнай өнімдері нарықтарының негізін "ұңғымадан бензоколонкаға дейін"қағидаты бойынша жұмыс істейтін тігінен интеграцияланған компаниялар құрайтынын түсіндірді.
"CNPC және ҚазМұнайГаз компанияларының топтары мұнай өндірудің 80% – ын жүзеге асыра отырып, оны өз МӨЗ-дерінде қайта өңдеуді қамтамасыз етеді және алыс-берістер (Petrosun, ҚМГ, Petroleum Operating) арқылы Sinooil, Petro Retail, Автогаз Трэйд (GazEnergy) сияқты үлестес және ірі компанияларға ЖЖМ өткізеді. Тұтастай алғанда, мұнайдың ішкі нарығындағы баға нарықтық емес сипатта болады. Ішкі нарыққа жеткізілетін мұнай бағаларын жасырын реттеу қолданылады", – рассказал он.
Бағаны айқындау мұнай өнімдері себетінің құнын кері есептеу тетігі негізінде жүзеге асырылады.
"Басқаша айтқанда, мұнай өніміне оңтайлы баға белгіленген кезде мұнайды сатып алу бағасы қалыптасады. Тікелей шарттар орталықтандырылған сауданы және нарықтың биржалық индикаторларын қолданбай қолданылады. Бұл ретте өңдеудің негізгі үлесі CNPC және "ҚазМұнайГаз" - ға тиесілі, бұл мұнай өнімдерінің көтерме және бөлшек сауда нарықтарында бәсекелестікті дамыту мүмкіндіктерін шектейді"., – считает глава АЗРК.
Бұдан басқа, отандық МӨЗ-де мұнай өңдеудің бірыңғай технологиялық циклын ұсақтау тәжірибесі қалыптасты. Осылайша, бұрын Атырау МӨЗ-не тиесілі зауыт сақтау паркі мен құю эстакадаларын үшінші тұлғаларға өткізуге байланысты барлық сұйытылған мұнай газы "сұйытылған мұнай газын сақтау паркінің"сыйымдылығына тікелей айдалады. Жаңа үстем компанияның пайда болуы нәтижесінде өнімнің түпкілікті құны артады.
Көтерме сауда нарығында негізгі мұнай жеткізушілер – "Petrosun" ЖШС, "Petroleum Operating" ЖШС және "Қазмұнайгаз" АҚ – ішкі нарыққа мұнай жеткізудің жалпы көлемінің 80% - ын ала отырып, CNPC және "ҚазМұнайГаз" тобына кіретін жер қойнауын пайдаланушылардан шикізат сатып алады.
"11 млн тонна мұнай өнімдерінің үштен екісі тікелей бөлшек сауда желілеріне, үштен бірі, әдетте, ешқандай инфрақұрылымы жоқ қайталама көтерме сауда жеткізушілеріне сатылады. Қазақстандық отын қауымдастығының деректері бойынша, тәуелсіз ЖҚС желілері делдалдардан мұнай өнімдерінің жетіспейтін көлемін алады: Гелиос – 65%, Газпром Нефть-Қазақстан – 80%, ұсақ желілер – 90% дейін. Мұнай өнімдерінің көтерме сауда нарығындағы баға белгілеу де нарықтық емес сипатқа ие. Тікелей шарттар қолданылады, биржалық сауда ішкі нарықтың жалпы көлемінің 10% - на ғана таралады. Мұндай жағдайда ірі мұнай жеткізушілердің маржиналдылығы 30% – ға, ал үлестес делдалдар-10-15% - ға жетеді"., – сообщил он.
Серік Жұманғарин 2021 жылы мұнай өнімдерінің биржалық сауда-саттығы басталғанын еске салды. Алайда, бағаның өсуіне, МӨЗ-де техникалық проблемалар мен жоспарланған күрделі жөндеу жұмыстарына, сондай-ақ Ресейдің шекаралас аудандарында бензин бағасының өсуіне байланысты сауда-саттық тоқтатылды.
"Бөлшек сауда сегменті Petro Retail, Sinooil, "Гелиос", "Газпромнефть-Қазақстан", "Автогаз Трэйд" – GazEnergy, Royal Petrol сияқты автожанармай құю станцияларының (ЖМҚС) ірі желілерімен ұсынылған. Олардың үлесіне республиканың елордасы мен облыс орталықтарында шоғырланған нарықтың 50% - дан астамы келеді. Бұл ретте, егер Sinooil көлемдерді өзінің үлестес Petrosun компаниясынан тікелей сатып алса, онда Petro Retail – осы желінің бұрынғы меншік иесі – ҚазМұнайГаз компаниясынан ... , деп түсіндірді.
Осылайша, БҚА мұнай бағасын және оны ішкі нарыққа жеткізу көлемін мемлекеттік реттеуді енгізуді ұсынады, бұл орталықтандырудың алғашқы кезеңдерінде бағаның тұрақтылығын қамтамасыз етеді. Бұл ретте мұнай жеткізу жоспарына ірі кен орындарын (Теңіз, Қашаған, Қарашығанақ) қосу және ел нарығына мұнай жеткізу бойынша CNPC үлесін ұлғайту мәселесін қарау ұсынылады.
"Тәуелсіз компаниялар өндіретін мұнайды биржада сату (пилоттық режимде 5-10%) және ЖЖМ саудасын ұлғайту (30%) мүмкіндігін қарастыру қажет, бұл шағын ВИНК және тәуелсіз компаниялардың дамуына мүмкіндік береді. Сондай-ақ, жер қойнауын пайдаланушылардың МӨЗ-ге тікелей немесе үлестес мұнай берушілер арқылы мұнай жеткізуге қатысу мүмкіндігін қарастыру ұсынылады", деп түсіндірді.
Баға теңгерімсіздіктерінің тәуекелін төмендету үшін қайта өңдеуге жеткізудің ең аз көлемін – 100 мың тоннадан бастап белгілеу арқылы мұнай берушілерді ірілендіру мәселесін қарау ұсынылады. АЗРК нарықтың қолданыстағы құрылымынан мұнай базаларынан басқа, олардың қуаттары шегінде қайталама көтерме жеткізуші тұлғасындағы артық делдалдық буынды алып тастауды ұсынады.
"МӨЗ-дегі бірыңғай технологиялық циклды сот немесе келісім тәртібінде қалпына келтіру және оларды бөлшектеуге тыйым салу маңызды мәселе болып табылады. Сондай – ақ, пилоттық режимде МӨЗ мұнайын жер қойнауын пайдаланушылардан кезең-кезеңімен сатып алуды енгізу және ЖЖМ-ді ЖМҚС-та және ірі тұтынушыларға өткізу мәселесін қарау ұсынылады", - деп түйіндеді Серік Жұманғарин.
Дереккөз: kt.kz